​​​​​​​
Ordinationsprocessen
 Bilaga till handboken för vårdaktörer

1 Inledning

1.1 Syfte

Syftet med denna information är att beskriva de tjänster som används i vårdens ordinationsprocess för dospatienter.

1.2 Mågrupp

Målgrupp för denna information är vårdaktörer med IT-system som nyttjar E-hälsomyndighetens tjänster samt systemleverantör som utvecklar eller förvaltar dessa IT-system.​
 

1.3 Informationsnivå

 Allmän information

1.4 Avgränsningar och förutsättningar

I detta dokument likställs begreppet kund med patient, i den löpande texten används begreppet patient. I detta dokument beskrivs endast flödet för en ordination, vilken leder till en förskrivning av ett recept.
 
Generella krav för ordination av recept beskrivs inte. Dokumentet innehåller exempelvis inte beskrivning av receptföreskrifter. Eventuella referenser till lagar och regelverk är endast informativa. För fullständiga förordningar och föreskrifter hänvisas berörda myndigheters föreskrifter.

Processbeskrivningarna i dokumentet är framtagna för att sätta tjänsteanropen i ett sammanhang, arbetssätten kan skilja sig åt i olika organisationer och den ordning som beskrivs här är inte tvingande utan enbart vägledande. 

Det är inte tillåtet för vårdsystem att: 

  • Lagra ner information från E-hälsomyndighetens register för att bygga upp egna register, som exempelvis patientregister.
  • Spara, ändra eller göra utklipp från PDF-rapporter, exempelvis Uthämtade läkemedel
Denna sida beskriver hantering av dospatienters recept, för förskrivning till övriga patienter används NEF-formatet.
  

1.5 Bakgrund

E-hälsomyndigheten tillhandahåller ett antal tjänster som stödjer hela kedjan från vårdens ordinationsprocess till apotekens receptexpeditionsprocess.

Processer finns beskrivna enligt följande:

  • ordinations- och receptexpeditions­processen
  • delprocesserna
  • detaljerade processteg
  • beskrivning av varje tjänsteanrop

 

1.6 Referenser 

I detta dokument finns hänvisningar till sidor i Handbok för vårdaktörer. I Handbok för vårdaktörer finns en komplett förteckning av samtliga sidor.

 

1.7 Läsanvisning processer  

De olika processnivåerna tillhandahåller information för olika målgrupper. För användare verksamma inom vården är beskrivningarna i översikten för hela Ordinations- och Recept­expeditions­processen och delprocesserna mest relevanta medan även detaljerade processteg samt beskrivning av varje tjänsteanrop vänder sig till systemutvecklare. Detaljerad beskrivning av in- och utparametrar för tjänsterna hänvisas till respektive funktions­specifikation som finns bilagda i handboken.

 

Den grafiska processmodellen består av följande objekt:

 

Processteg som tillhandahålls av eHälsomyndigheten innehåller ett nummer ex P004.png 

Processteg

 

 

 

Processteg som tillhandahålls av E-hälsomyndigheten innehåller ett nummer, ex P004

 Tillstånd i delprocesser inom Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen.png 

Tillstånd i ​​delprocesser inom Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen

 Sekventiellt flöde.png 

Sekventiellt flöde

 En eller flera – villkor.png 

En eller flera -villkor

 Och alla – villkor.png 

Och alla -villkor​

 Antingen eller – villkor.png 

Antingen eller - villkor

 Användare-roll aktivitet.png 

Användare/roll aktivitet

 Tjänst hos eHälsomyndigheten.png 

Tjänst hos E-hälsomyndigheten. Kan vara antingen extern eller intern tjänst.

 Tillstånd i processteg i Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen.png 

Tillstånd i processteg i Ordinations- och Recept­expeditions­processen, antingen innan eller efter en aktivitet.

 Behörig roll(er) att använda tjänst.png 

Behörig roll(er) att använda tjänst.

 
 
 

1.8 Definition av begrepp och tekniska termer

Centrala begrepp definieras i en gemensam Begreppskatalog. Termer och parametrar i tjänsteanrop definieras i funktionsspecifikationer eller annan bilagd information.

 
 
 

2 Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen

2.1 Översikt

 

Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen.png
Figur 1 Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen

 
 
 

Ordinations- och Receptexpeditionsprocessen beskriver två huvudprocesser; ordinations­processen som sker i vården och receptexpeditionsprocessen som sker hos apoteksaktören. Ordinationsprocessen beskriver förskrivarens förskrivning av ett recept. Receptexpeditions­processen beskriver apotekets expedition av en patients recept.

Receptexpeditionsprocessen samt användningen av E-hälsomyndighetens tjänster inom receptexpeditionsprocessen beskrivs i Receptexpeditionsprocessen.
 

Utöver huvudprocesserna finns det stödprocesser som beskriver processer som inte ingår i normalflödet eller är beskrivning av engångshändelser.

 

2.2 Generell funktionalitet

2.2.1 Behörighet

I Extern Kravspecifikation E002 Behörighetsstyrning (17.1) beskrivs kraven för behörighetsstyrning i samband med tjänsteanrop till E-hälsomyndigheten. Dokumentet definierar vilka roller som medges, behörighet samt vilka valideringsregler som gäller för respektive roll i samband med tjänsteanrop.

I dokumentet finns också en behörighetsmatris som detaljerat beskriver vilka tjänster som respektive roll får använda.


2.2.2 Recept  

Av historiska skäl är namngivningen av vissa tjänster ordination men de hanterar, oavsett detta, enbart recept. 

 

2.2.3 Receptstatus

Nedanstående tabell beskriver receptstatus i Receptdepå human.

 

Receptstatus

Aktuell

Expedierbar

Korrigerbar

Kommentar

Ny (202)

Ja

Ja

Ja

-

Korrigerat (203)

Ja

Ja

Ja

-

Uttag kvar (205)

Ja

Ja

Ja

-

Slutexpedierat (207)

Nej

Nej

Ja

Korrigerbar under receptets hela giltighetstid

Utskriven (209)

Nej

Nej

Nej

-

Utgången (210)

Nej

Nej

Ja

Korrigerbar inom tre dygn

Makulerat av farmaceut (212)

Nej

Nej

Ja

Korrigerbar inom tre dygn

Avliden (215)

Ja

Nej

Nej

Information returneras i tre månader efter avlidendatum

Spärrat/Parkerat (216)

Ja

Nej

Ja

-

Makulerat av förskrivare (217)

Nej

Nej

Nej

-

Utsatt (218)

Nej

Nej

Nej

-

 

Tabell 1​ Receptstatus

 
 
 

Informationsspecifikation Receptdepå human finns ett Tillståndsdiagram för receptstatus som beskriver receptets tillståndsstatus samt dess tillståndsövergångar.

 

2.2.4 Uttagsstatus

I Informationsspecifikation Receptdepå human finns ett Tillståndsdiagram för uttagsstatus som beskriver uttagets tillståndsstatus samt dess tillståndsövergångar.

 

2.2.5 Dosunderlagsstatus

Ett dosunderlag kan ha fyra olika statusar: Godkänt (510), Ej godkänt (500), Avliden (515) eller Avregistrerat (520).

Om inte annat anges identifieras en dospatient genom att dospatienten har ett dosunderlag där senaste status är Godkänt (510), Ej godkänt (500) eller Avliden (515).

Informationsspecifikation Receptdepå human finns ett Tillståndsdiagram för dosunderlagsstatus som beskriver dosunderlagets tillståndsstatus samt dess tillståndsövergångar.

 

2.2.6 Automatisk Format- och Författningskontroll (AFF) 

Automatisk Format- och Författningskontroll (AFF) består av ett flertal olika kontrollpunkter som var och en kontrollerar innehållet i ett recept eller expediering. Kontrollerna utförs i samband med tjänster som skapar eller korrigerar ett recept i Receptdepå human samt vid expediering av samtliga recept. Beroende på tjänst anropas olika kontroller.

 

Innan ett recept skapas eller förändras i Receptdepå human krävs att det har blivit helt godkänt eller godkänt med varning i en Automatisk Format- och Författningskontroll. Kontrollerna kan leda till att förändringen blir accepterad, accepterad med varning eller avvisad. Blir samtliga kontroller accepterade eller accepterade med varning sparas recepten i Receptdepå human och recepten blir tillgängliga för alla aktörer på apoteksmarknaden. Resulterar någon av kontrollerna i en avvisning så avvisas hela receptet.

 

Alla kontroller som anropas av en tjänst ingår i en kontrollsamling. För vårdaktörer är följande kontrollsamlingar aktuella:  

 AFF-NOD: Genomförs på recept som skapas av ett vårdsystem. Kontrollsamlingen anropas i processtegen Skapa recept via vård och Förläng recept via vård.
 
 AFF-KORR : Genomförs då ett recept korrigeras via vårdsystem eller expeditionssystem. Kontrollsamlingen anropas i processteget Hantera befintligt recept.
 
 AFF-UTS : Genomförs då ett recept sätts ut via vårdsystem eller expeditionssystem. Kontrollsamlingen anropas i processteget Hantera befintligt recept.
 
 AFF-MAK : Genomförs då ett recept makuleras via vårdsystem eller expeditionssystem. Kontrollsamlingen anropas i processteget Hantera befintligt recept.
 

Kontrollsamlingarna beskrivs mer detaljerat i Specifikation AFF-kontroller i Receptdepå human.

  

Förutom AFF-kontrollerna genomförs en validering av text i ett flertal fält i tjänster som uppdaterar ett recept. Se Informationsspecifikation Receptdepå human för specificering av vilka fält som textvalideras.

  

3 Delprocesser inom Ordinationsprocessen

3.1 Delprocess Ordinera

Delprocess Ordinera sker hos en vårdaktör av en behörig förskrivare.

 

Processen börjar med att en förskrivare har beslutat att en behandling med läkemedel/annan vara ska ske och slutar när vald artikel har förskrivits. Information om dospatients eventuella tidigare recept hämtas i olika processteg. När all nödvändig information är hämtad kan ordination ske.

 

Registrering av en ny dospatient eller hantering av uppgifter om en befintlig dospatient beskrivs i stödprocessen Hantera dospatienter vård. Vissa av nedanstående processteg berör enbart dospatienter.

 

Delprocess Ordinera.png
Figur 2 Delprocess Ordinera

 
 
 

3.1.1 Processteg Hämta information om dospatient via vård (P001)

 

Processteget är enbart aktuellt för dospatienter.
 

Processteget beskriver hur en förskrivare hämtar patient­information för en dospatient. Patienten måste ha ett giltigt personnummer och vara dospatient.

Informationen som hämtas inkluderar bland annat dossamtycke, dostillhörighet, information om det finns recept lagrade och status på dosunderlaget.

Kompletterande information om dospatienten hämtas från SOL, se bilaga [[SOL - Sortiment- och Leveransinformation för dos]].

Se avsnittet Arbetsflöde Hämta information om dospatient via vård för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.

 

3.1.2 Processteg Hämta recept (P004)

Processteget är enbart aktuellt för dospatienter.

Processteget beskriver hur en förskrivare i vården hämtar receptinformation för en dospatient. Förskrivaren kan välja att söka aktuella recept, icke-aktuella recept och, för ett angivet recept, recepthistorik. Recepten kompletteras med information om artikel, förskrivare och arbetsplats samt eventuell apoteksinformation.

Se avsnittet Arbetsflöde Hämta recept för en definition av aktuella och icke-aktuella recept samt ett detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.
 

3.1.3 Processteg Hantera befintligt recept (P006)

Processteget beskriver hur en förskrivare hanterar ett befintligt recept som sparats i Receptdepå human.
 
Ett recept väljs ut för vidare hantering. Förskrivare kan, för dospatienter, välja att sätta ut, korrigera, makulera eller förlänga recept. För övriga patienter kan förskrivare makulera recept.
 
Innan ett recept lagras i Receptdepå human efter en förändring, krävs att förändringen har blivit godkänd i respektive AFF-kontroll.
 

Se avsnittet Arbetsflöde Hantera befintligt recept för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.

 

3.1.4 Processteg Skapa recept (P005)

Processteget beskriver hur en förskrivare skapar ett nytt recept till en patient.
 
Innan ett nytt recept lagras i Receptdepå human krävs att det har blivit godkänt i respektive AFF-kontroll.
 

Se avsnittet Arbetsflöde Skapa recept för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.

 
 

3.2 Stödprocess Hantera dospatient vård

Stödprocessen Hantera dospatient beskriver hur en användare i ett vårdsystem administrerar information om en dospatient.
 
Det kan vara att registrera en ny dospatient eller att avregistrera en befintlig dospatient
 
 

Delprocess Hantera dospatient vård.png
Figur 3 Delprocess Hantera dospatient vård

 
 

3.2.1 Processteg Hämta information om dospatient via vård (P001)

Processteget beskriver hur en användare hos en vårdaktör hämtar patientinformation för en dospatient. Patienten måste ha ett giltigt personnummer. Informationen som hämtas inkluderar dossamtycke, dostillhörighet, information om det finns recept lagrade och status på dosunderlaget.

Kompletterande information om dospatienten hämtas från SOL, se bilaga [[SOL - Sortiment- och Leveransinformation för dos]].
 

Se avsnittet Arbetsflöde Hämta information om dospatient via vård för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.

 

3.2.2 Processteg Registrera ny dospatient via vård (P017)

Processteget beskriver hur en förskrivare registrerar ett dosunderlag för en patient. Från 1 maj 2021 krävs inget samtycke för lagring av recept eller högkostnadsdatabasen.
För att hitta patientens koppling till en dosproducent söks dosmottagare upp och övrig information registreras. När det är klart skapas ett dosunderlag för patienten i Receptdepå human. Efter det har förskrivaren möjlighet att se de befintliga recept som patienten har lagrade i Receptdepå human. De hämtas och presenteras som Stående vid behovsläkemedel. När det är klart är dospatienten registrerad.
 
Kompletterande information behöver registreras om dospatienten i SOL, se SOL - Sortiment- och Leveransinformation för dos.
 

Se avsnittet Arbetsflöde Registrera ny dospatient via vård för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.

 

3.2.3 Processteg Avregistrera dospatient via vård (P019)

Processteget beskriver hur en användare hos en vårdaktör avregistrerar en dospatient.
 
För att avregistrera en dospatient behöver en förskrivare sätta ut alla aktuella recept. Detta beror på att recepten kan ha information lagrade som inte kan hanteras för en icke-dospatient som till exempel utsättningstidpunkt eller intagsschema. Därefter avregistreras dosunderlaget och eventuella nya recept kan utfärdas.
 
Dospatientens information ska även uppdateras i SOL, se SOL - Sortiment- och Leveransinformation för dos.
 
Se avsnittet Arbetsflöde Avregistrera dospatient via vård för detaljerat arbetsflöde med tjänsteanrop.
 
För mer information om utsättning se Tjänsteanrop SattUtOrdinationVard.
 
 

3.3 Informationsflöde för VARA och vårdaktörer

Vårdaktörer har åtkomst till produkt- och artikelinformation via SIL. Stödprocessen beskrivs mer detaljerat i VARA - Nationellt produkt- och artikelregister.
 
 
 

4 Processteg med arbetsflöden och tjänsteanrop

4.1 Arbetsflöde Hämta information om patient via vård (P001)

p001v.png
Figur 4 Arbetsflöde Hämta information om patient via vård 

 

4.1.1 Tjänsteanrop HamtaPatientInfo

Tjänsten returnerar patientinformation för patienter som finns i E-hälsomyndighetens befolkningsregister (FOLK), har dossamtycke, samt giltig dosunderlagsstatus. 
 

För ett angivet giltigt personnummer returnerar tjänsten viss befolkningsinformation, dossamtyckesinformation, eventuell dosproducent, information om det finns aktuella recept i Receptdepå human och dosunderlagsstatus.

Tjänsten finns specificerad i bilaga AXS - Funktionsspecifikation (17.1).

 

4.2 Arbetsflöde Hämta recept för dospatienter (P004)

p004v.png
Figur 5 Arbetsflöde Hämta recept för dospatienter 

 
 
 

4.2.2 Tjänsteanrop HamtaAktuella Ordinationer

Processteget är enbart aktuellt för dospatienter. För ett angivet personnummer returnerar tjänsten samtliga aktuella recept. Recepten kompletteras med information om artikel, förskrivare, arbetsplats och om sekretesspärr finns samt eventuell apoteksinformation.

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).
 
 

4.2.3 Tjänsteanrop HamtaIckeAktuella Ordinationer

Processteget är enbart aktuellt för dospatienter. För ett angivet personnummer returnerar tjänsten samtliga icke-aktuella recept. Recepten kompletteras med information om artikel, förskrivare, arbetsplats och om sekretesspärr finns samt eventuell apoteksinformation.
Det är möjligt att ange ett från och med datum i tjänsten. Förändringstidpunkt för senaste tillståndsstatus av ett recept används för att returnera information inom angiven period.

4.2.3.1 Bevarandetid: 
Recept med lagringstidpunkt från och med 2021-05-01 gallras 60 månader efter lagringstidpunkt, i enlighet med 3 kap, 10 §, lagen (2018:1212) om nationell läkemedelslista. 
Recept med lagringstidpunkt till och med 2021-04-30 gallras 27 månader efter lagringstidpunkt, i enlighet med övergångsbestämmelserna i lagen (2018:1212) om nationell läkemedelslista. 
 

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 

4.2.4 Tjänsteanrop HamtaOrdinationsHistorik

Processteget är enbart aktuellt för dospatienter. För ett angivet recept-id returnerar tjänsten all expeditionshistorik kopplat till recepten. Recepten kompletteras med information om artikel, förskrivare, arbetsplats och om sekretesspärr finns samt eventuell apoteksinformation.
  • Enbart uttag med status Godkänt (200) och Pappersrecept (400) returneras.
  • Historiska föregångare, status Historik (211), kan visas för recept som har status Korrigerat (203), Uttag kvar (205), Slutexpedierat (207), Utgånget (210), Avliden (215), Utsatt(218) och Spärrad/Parkerad (216).
  • För recept med status Utskriven (209), Makulerat av farmaceut (212) och Makulerat av förskrivare (217) gäller att:
    • Innevarande dygn + 2 dygn returneras historiska föregångare (status Historik 211) med eventuella uttag tillsammans med angiven receptpost och dess eventuella uttag.
    • Efter innevarande dygn + 2 dygn returneras enbart angivet recept utan uttag.
    • Anropande system kan inte söka recept med status Historik (211) och Avvisat (214). Felmeddelande returneras.
 

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 

4.3 Arbetsflöde Skapa recept (P005)

p005v.png
Figur 6 Arbetsflöde Skapa recept

 

4.3.1 Tjänsteanrop SkapaOrdinationVard

Recept kan skapas för både patienter med personnummer och för patienter med enbart födelse­data. Recept med födelsedata måste direktadresseras till ett specifikt apotek. Innan ett nytt recept lagras i Receptdepå human krävs att det har blivit godkänt i Automatisk Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten SkapaOrdinationVard genomförs kontrollsamlingen AFF-NOD. För en utförlig beskrivning av AFF-kontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].
 

I samband med att recepten sparas i Receptdepå human tillförs/beräknas följande värden på recepten:

  • Lagringstidpunkt då recepten sparas i Receptdepå human
  • Totalmängd om recepten avser en helförpackning
  • Totalmängd kvar
  • Resterande antal uttag
  • Sista giltighetsdag sätts till ordinationstidpunkt + 1 år om inte annat är angivet
  • Vid recept på NPL Pack-id kompletteras recepten med varunummer.
  • Resultat för Automatisk Format- och Författningskontroll
  • Underlagsversion räknas upp + 1
  • Recepten lagras med receptstatus Ny (202)
 

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

  

4.4 Arbetsflöde Hantera befintligt recept (P006)

p006v.png
Figur 6 Arbetsflöde Hantera befintligt recept

 
 
 

4.4.1 Tjänsteanrop KorrigeraOrdinationVard

Gäller enbart dospatienter. Korrigering kan ske av förskrivare via vårdsystem. Det är möjligt att korrigera recept via denna tjänst oberoende av receptets ordinationstyp.

Innan ett recept lagras i Receptdepå human efter en förändring krävs att det har blivit godkänt i Automatiska Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten KorrigeraOrdinationVard genomförs kontrollsamlingen AFF-KORR. För en beskrivning av AFF-kontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 

4.4.2 Tjänsteanrop SattUtOrdinationVard

Gäller enbart dospatienter. För recept som ska sättas ut via vårdsystem skickas följande värden med:

  • underlagsversion
  • recept-id
  • markering om momentan utsättning ska ske alternativt framtida utsättningsdatum
  • utsättningstidpunkt
  • utsättningsorsak
  • uppgifter om utsättande förskrivare från behörigheten

Innan ett recept lagras i Receptdepå human efter en förändring krävs att det har blivit godkänt i Automatiska Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten SattUtOrdinationVard genomförs kontrollsamlingen AFF-UTS.

 

Två sorters utsättningar hanteras i Receptdepå human:

Momentan utsättning
Utsättningsdatum anges inte utan sätts till anropets datum och tidpunkt och receptets status sätts till Utsatt.

 

Framtida utsättning
Utsättningsdatum anges och receptets status sätts till Korrigerad. När dagens datum passerat angivet utsättningsdatum sätter den automatiska registervården (som genomförs nattetid) receptets status till Utsatt. Patienten får alltså läkemedlet även på utsättningsdagen om det gäller ett recept på ett dispenserat läkemedel.

 

I båda fallen skapas en historikpost för receptet när receptets status förändras.

För en beskrivning av Automatisk Format- och Författningskontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 

4.4.3 Tjänsteanrop MakuleraOrdinationVard

Innan ett recept makuleras i Receptdepå human efter en förändring krävs att det har blivit godkänt i Automatiska Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten MakuleraOrdinationVard genomförs kontrollsamlingen AFF-MAK. För en beskrivning av Automatisk Format- och Författningskontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].
  • Vid makulering via roll Förskrivare skapas en ny receptpost med status Makulerat av förskrivare (217).
  • Den ursprungliga receptposten uppdateras i Receptdepå human med status Historik (211) tillsammans med aktuell tidpunkt.
 

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 
 

4.4.4 Tjänsteanrop ForlangOrdinationVard

Gäller enbart dospatienter. Förlängning kan ske av förskrivare via vårdsystem. Det nya receptets förskrivare kan skilja sig från det ursprungliga receptets förskrivare. Kopplingen till det ursprungliga receptet är endast informativ för att underlätta spårbarheten. Tjänsten sätter ut det angivna receptet momentant och skapar ett nytt med kopierad information från det utsatta receptet. Endast recept med status Ny (202), Korrigerat (203), Uttag kvar (205) och Slutexpedierat (207) kan förlängas.

Kontrollsamlingen AFF-UTS genomförs på det ursprungliga receptet som får status Utsatt (218).

 

Ytterligare information som sparas på den utsatta receptposten är bland annat:

  • datum och tid då status ändrades och sparades i Receptdepå human
  • förändringstyp sätts till "U"
  • utsättningskommentar sätts till "Förlängning".
 

En ny receptpost skapas med status Ny (202). Receptinformationen kopieras från receptet som har satts ut och kompletteras med bland annat följande information:

  • nya receptets id
  • det utsatta receptets id
  • datum och tid när det nya receptet sparades i Receptdepå human
  • förändringstyp sätts till "F"
  • kommentaren sätts till "Förlängning"  

Mängdinformationen uppdateras och sätts till den totalmängd som angavs för originalreceptet likaså förskrivet antal uttag. Startförpackning, om den har angetts i originalreceptet, anges inte för det förlängda receptet.

Kontrollsamlingen AFF-NOD genomförs på det nya receptet som uppdateras till status Ny (202). 

Innan ett recept lagras i Receptdepå human efter en förändring krävs att det har blivit godkänt i Automatiska Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten ForlangOrdinationVard genomförs kontrollsamlingarna AFF-UTS och AFF-NOD. För en beskrivning av Automatisk Format- och Författningskontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].

 

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1)

 
 

4.5 Arbetsflöde Registrera ny dospatient via vård (P017)

p017v.png
Figur 7 Arbetsflöde Registrera ny dospatient via vård

 
 
 

4.5.1 Tjänsteanrop SokDosmottagare

Gäller enbart dospatienter. Tjänsteanropet görs för att möjliggöra sökning på dosmottagare. Dosmottagaren kan antingen vara av typen öppenvårdsapotek eller direktleverans.

  • Information om dosmottagare returneras endast för dosproducent det vill säga apotek med aktiv Organisationskod = DOS eller Huvudorganisationskod = DX.
  • Information returneras endast för dosproducent med tillstånd Godkänt.
  • Vid fler än 100 träffar avbryts anropet och felmeddelande "användare måste specificera sitt urval ytterligare" returneras.
  • Det ska vara möjligt att söka på flera parametrar, dock måste minst två av nedanstående parametrar användas som sökkriterium:
    • Dosproducentens namn
    • Mottagarnamn
    • Postort

Tjänsten finns specificerad i bilaga EXPO - Funktionsspecifikation (17.1).

 
 

4.5.2 Tjänsteanrop SkapaDosunderlagVard

Inskickad patient- och förskrivarinformation resulterar i att ett dosunderlag skapas i Receptdepå human och att dossamtycket registreras i FOLK.

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 
 

4.6 Arbetsflöde Avregistrera dospatient via vård (P019)

p019v.png
Figur 8 Arbetsflöde Avregistrera dospatient via vård

 
 
 

4.6.1 Tjänsteanrop SattutOrdinationVard 

Gäller enbart dospatienter. 

För recept som ska sättas ut via vårdsystem skickas följande värden med:

  • underlagsversion
  • recept-id
  • recepten måste sättas ut momentant
  • utsättningstidpunkt
  • utsättningsorsak
  • uppgifter om utsättande förskrivare från behörigheten

Innan ett recept lagras i Receptdepå human efter en förändring krävs att det har blivit godkänt i Automatiska Format- och Författningskontroller. Vid anrop av tjänsten SattUtOrdinationVard genomförs kontrollsamlingen AFF-UTS.

Momentan utsättning
Utsättningsdatum anges inte utan sätts till anropets datum och tidpunkt och receptets status sätts till Utsatt.

Det skapas en historikpost för receptet när receptets status förändras.

 För en beskrivning av Automatisk Format- och Författningskontroll, se avsnitt [[Automatisk Format- och Författningskontroll]].
  

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).

 
 

4.6.2 Tjänsteanrop AvregistreraDosunderlag  

Gäller enbart dospatienter.

För inskickat personnummer sparas datum och tid då status ändrades.

  • Status på senaste version av dosunderlaget uppdateras till "Avregistrerat" och dosunderlagets dosunderlagsversion uppdateras inte. Ordinationslistans underlagsversion uppdateras med + 1.
  • Kontroll görs så att inga aktuella recept finns när ett dosunderlag avregistreras. Gäller recept med status Nytt (202), Korrigerat (203) eller Uttag kvar (205). I så fall skickas felmeddelande till mottagande system.
  • Dossamtycket tas bort från FOLK.
  • Dosunderlaget ska vara aktivt med status Godkänt (510) eller Ej godkänt (500). I annat fall skickas felmeddelande till mottagande system.

Tjänsten finns specificerad i bilaga OR - Funktionsspecifikation (17.1).


4.7 Bevakningslista​

Tjänsten HamtaReceptbevakningsunderlag används för att bevaka förändringar i den samlade listan av recept som tillhör en dospatient.​ Denna tjänst kan anropas av behörig vårdpersonal.

 

5 Säkerhet - spårbarhet - loggning

Syftet med detta avsnitt är att ge en bakgrund till varför spårbarhet är väsentligt för E-hälsomyndighetens tjänster, och att beskriva de krav som E-hälsomyndigheten ställer på externa aktörer för att uppfylla spårbarhetskrav vid recepthantering.

 Utifrån E-hälsomyndighetens spårbarhetsperspektiv omfattar Ordinations- och Recept­expeditions­processen flödet från mottaget recept till inrapporterad försäljningstransaktion.
 

E-hälsomyndighetens krav gällande säkerhet beskrivs i bilaga [[Säkerhetskrav på extern part som ansluter till eHälsomyndighetens tjänster]].

 Struktur och innehåll som säkerhetsheadern måste ha för att ett anrop ska kunna accepteras av de tjänster som tillhandahålls av E-hälsomyndigheten specificeras i Anropsinformation 17.1.
 

Extern Kravspecifikation E002 Behörighetsstyrning (17.1) finns en behörighetsmatris som detaljerat beskriver vilka tjänster som respektive roll får använda.

 
 

5.1 Krav på spårbarhet

Registrering och mottagning av recept

Vårdsystem - Receptdepå human:

En unik ordinationstidentitet (ordinations-id) ska sättas av vårdsystemet på receptet. Ordinations-id ska finnas tillgängligt för vårdaktörerna vid eventuell felsökning, samt lagras i Receptdepå human. Detta id följer receptet under dess elektroniska lagringstid.

 
 
 

Versionshistorik   

 

Version

Datum

Beskrivning

6.0

2013-10-04

1.2, Förtydligat att det inte är tillåtet att lagra ner information lokalt.

2.2.1 och 5, Bilagan "Roller behöriga att använda Apotekens Service tjänster" har slagits ihop med bilagan "Extern kravspecifikation E002 Behörighetsstyrning", hänvisningarna har uppdaterats.

3.1.1, 3.2.1 och 3.2.2, Kompletterat med information om SOL tjänsterna.

5, Lagt till hänvisning till bilagan Säkerhetsheader.

Bilder har uppdaterats i hela dokumentet.

Tagit bort hänvisningar till notifiering i hela dokumentet.

7.0

2014-04-29

Inlagt i ny mall.

Apotekens Service har ersatts av eHälsomyndigheten.

1, Tagit bort hänvisning.

1.3, Ersatt CeHis med Inera.

2.1, Förtydliganden (förskrivning).

3.2.3, Lagt till hänvisningar till SOL.

4, Bilderna har uppdaterats.

8.0

2014-09-29

2.2.6, Lagt till text om textvalidatorn (SU-861).

3.1.1 och 3.2​​.1-3.2.3, Små textuella justeringar.

​9.0 ​2016-12-12 ​​Förtydligat användningen av Ordinationsprocessen och NEF-formatet.
Lagt till 4.7
​10.0 ​2017-10-02 ​Uppdaterat tiden ett slutexpedierat recept kan korrigeras. Lagt till information om behörighetsstyrning från och med release 17.1
​11.0 2019-05-10​ ​Uppdaterat länkarna till den tekniska informationen.
5. Lagt till aktuella länkar till Anropsinformation
​12.0 ​2021-04-15 ​​2.2; 5 Tagit bort information och länkar till tjänster i version 16.1
3.2.2 Information om förändring av samtycke för RR och HKDB 
4.2.2; 4.2.3; 4.2.4 Lagt till information om sekretesspärr i returnerad information
​13.0 ​2021-10-13 ​4.3.1 Lagt till ny tjänst Kontrollera arbetsplatskod införd
​14.0
​2021-10-15 4.3.1 ​​Tagit bort information om ny tjänst Kontrollera arbetsplatskod, fel versionspaket
​15.0
​2022-06-28
​4.2.3.1 Lagt till information om bevarandetid