​​​​

NEF - Riktlinjer till systemleverantörer elektronisk makulering  

Denna sida beskriver, för systemleverantörer,  användningen av makuleringstjänsten utifrån krav och specifikationer.

1. Inledning

1.1 Syfte

Syftet med denna information är att förtydligande riktlinjer, utifrån krav och specifikationer. Denna information tar upp riktlinjer och förtydliganden av hur implementering och tolkning av funktionalitet i makuleringstjänsten bör realiseras av systemleverantörer, i samråd med respektive vårdgivare.
 
Riktlinjerna är ett komplement till krav och specifikationer för att underlätta förståelsen för implementering och användning.

 

1.2 Målgrupp

Målgrupp för denna sida är vårdgivare med IT-system som nyttjar E-hälsomyndighetens tjänster samt systemleverantör som utvecklar eller förvaltar dessa IT-system.​
 

1.3 Informationsnivå

Allmän information.
 

1.4 Bakgrund

Informationen har tagits fram i ett nationellt samarbete med representanter från regionerna, Sveriges Apoteksförening, Distriktsveterinärerna och E-hälsomyndigheten. Förvaltningen av informationen ligger nu hos E-hälsomyndigheten

För att öka patientsäkerheten och kunna dra nytta av de olika kunskapsstöd som finns elektroniskt tillgängliga i vårdsystemen är det viktigt med uppdaterade läkemedelslistor. Makuleringstjänsten gör det möjligt att öka samstämmigheten mellan vårdsystemets läkemedelslista och Receptdepå human.

Patienter kan ha flera recept som inte längre är aktuella för behandling men som fortfarande finns tillgängliga för uttag på apotek. Detta leder i flera fall till att patienter hämtar ut och använder läkemedel som de inte ska ha. Makuleringstjänsten ska användas vid ordinationsändringar, läkemedelsavstämning och vid felaktiga recept.

2 Makuleringstjänstens användningsområden

  • Vid ordinationsändring som kräver nytt recept - makulera inaktuella recept
  • Vid utsättning av läkemedel, makulera de kvarvarande uttag som finns
  • Vid läkemedelsavstämning, makulera inaktuella recept
  • Vid felaktigt skapat/skickat recept
  • E-recept som skickats till fel patient

    För att kunna utföra en makulering måste e-receptet identifieras via en unik identitet. I praktiken innebär det att endast de e-recept som finns tillgängliga i aktuellt vårdsystem och som kan kopplas till mottagna positiva kvittenser kan makuleras. Detta eftersom det skapas och lagras en unik identitet i sändande vårdsystem i samband med att e-receptet skickas.

    Till skillnad från alla andra patienttyper kan dospatienternas recept makuleras enligt ovan eller via direktåtkomst till dosreceptet.

    3 Inloggning/certifiering

    Makuleringstjänsten hanteras i princip som e-recepttjänsten. Vid anrop direkt till E-hälsomyndighetens partneringång används samma WSDL och webservicetjänst för makulering som för e-recept, för ytterligare information se dokument "NEF - PIRR anrop av Webbtjänster".

    4 Makuleringsorsak

    Följande makuleringsorsaker kan hanteras av makuleringstjänsten:

    1. Fel patient
    2. Fel läkemedel/vara/styrka/dosering/ändamål - patienten informerad
    3. Utsatt läkemedel/ Inaktuell medicinering - patienten informerad
    4. Annan orsak - patienten informerad

    Ovanstående texter ska visas i klartext för förskrivaren.

    Vid implementering ska orsakskod 2, 3 och 4 endast kunna väljas om patienten samtyckt till makuleringen det vill säga informerats om att makuleringen kommer att ske. Värdet 1 i klassen "consent"- under element "value" ska med andra ord automatiskt genereras vid val av orsakskoderna 2,3 eller 4, se NEF - Specifikation för XMLreceptmakulering.

    Förskrivaren ska inte särskilt ange "patient informerad" i till exempel en kryssruta, denna information ska ingå i texten vid angivandet av orsakskod 2, 3 och 4.

    Makulering ska kunna utföras av olika orsaker och vid olika tillfällen. Detta ställer krav på vårdsystemet, så att förskrivaren får stöd i sina arbetsprocesser. Makuleringstjänsten ska till exempel kunna ge stöd för elektronisk makulering i samband med ordinationsändring, rensning i läkemedelslista och felaktigt skickade recept. I praktiken kan detta innebära en implementering i flera olika vyer och moduler i vårdsystemet. Fasta orsakskoder är ett stöd för förskrivaren att välja lämplig orsak och hjälper även farmaceuten i dialogen med patienten, om varför receptet är makulerat.

    5 Resultatkoder

    Det finns idag nio olika resultatkoder som returneras från makuleringstjänsten. Vad som genererar de olika resultatkoderna och hur de ska hanteras är beskrivet nedan.

    1) Informationsrutan ej ifylld. Samtycke saknas

    Denna resultatkod (responscode) fås om klassen "consent value" inte är satt till värde 1 i XML-meddelandet vid makuleringsbegäran. Vid makuleringsorsak 2, 3 och 4, ska detta värde vara satt till 1.

    Vid korrekt implementering ska denna resultatkod aldrig kunna uppkomma i drift. Denna resultatkod påvisar ett allvarligt fel i implementeringen och därmed ska den klassas som ett tekniskt fel. Det innebär att informationen till förskrivaren ska vara att det är ett tekniskt fel och vem de ska kontakta.

    Denna resultatkod är allvarlig och bör bli ett tekniskt felärende med utredning.

    2) Förpackningsenhet avviker från receptets förpackningsenhet (flerval)

    Denna resultatkod fås om makuleringsbegäran skickas på flervalsrad eller läkemedelsrad saknas i Receptdepå human hos            E-hälsomyndigheten. Det innebär att det saknas sökträff på utpekad läkemedelsrad till exempel PrescriptionItemId <1-4> eller PrescriptionItemId <1-2> . Det innebär att informationen till förskrivaren ska vara att det är ett tekniskt fel och vem de ska kontakta.

    Denna resultatkod är allvarlig och bör bli ett tekniskt felärende med utredning som undersöker varför inte innehållet i skickad XML-specifikation överensstämmer med innehållet i Receptdepå human.

    3) Makulering utförd - kvarstående uttag makulerade

    Denna resultatkod fås när receptet är delexpedierat eller korrigerat av farmaceut. Detta kan innebära att expediering är påbörjad, vilket kan kräva att förskrivaren kontaktar patienten. Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren.

    4) Makulering ej utförd - pga omvandlat till pappersrecept eller slutexpedierat etc

    Denna resultatkod fås när ett recept inte längre finns kvar i Receptdepå human på grund av att det är omvandlat till pappersrecept eller slutexpedierat (alla uttag gjorda). Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren.

    5) Makulering ej utförd - e-receptet är redan makulerat

    Denna resultatkod fås när ett recept redan är makulerat. Makulering kan vara utförd av farmaceut på patients begäran eller av annan förskrivare. Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren.

    6) Makulering ej utförd - e-receptets giltighetstid är utgången

    Denna resultatkod fås när makuleringbegäran skickas på recept där giltigheten är utgången. Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren. En rekommendation är att införa en kontroll i vårdsystemet som hindrar att detta uppstår.

    7) Makulering ej utförd - tekniskt fel försök igen

    Denna resultatkod fås vid till exempel kommunikationsstörningar. Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren.

    8) Makulering ej utförd - ogiltig receptstatus

    Denna resultatkod fås när receptet inte påträffas i Receptdepå human:

    • Inskickat UUID i kombination med angivet PrescriptionItemId saknas i Receptdepå human
    • Statuskod i Receptdepå human är okänd (receptet har en status i Receptdepå human som inte makuleringstjänsten känner igen)
    • Personnummer eller Födelsedata (FDA) stämmer inte överens med vad som finns i Receptdepå human
    • Recept har inte lästs in korrekt, exempelvis blivit avvisat av E-hälsomyndigheten exempelvis 02000</StatusCode><Description>Meddelandet kunde inte tas emot vid sändningstillfället. Var god och försök igen.</Description>

    Resultatkod 8 innebär i samtliga punkter ovan att det recept som man försökt makulera inte finns i Receptdepå human. Anledningen kan vara tekniskt fel eller att receptet inte finns kvar i Receptdepå human. Det innebär att informationen till förskrivaren ska vara att receptet saknas i Receptdepå human och vem (exempelvis respektive förvaltning inom vårdverksamheten) de ska kontakta. Denna resultatkod är allvarlig och bör bli ett felärende med utredning.

    9) Makulering utförd

    Denna resultatkod fås när receptet ligger i Receptdepån, rent praktiskt återkallar förskrivaren e-receptet innan expediering har påbörjats.  Denna resultatkod ska visas i sin helhet för förskrivaren.

    6 Flervalsrecept

    Flervalsrecept ska makuleras i sin helhet.

    Versionshistorik

    Utgåva

    Datum

    Kommentar​

    1.0

    2011-06-27

    Första godkända version inför överlämnande till NEF-förvaltning.

    2.0

    2011-08-24

    Dokumentet har tagits fram av MER-projektet. Texten har lagts in i ny mall. Projektrelaterad information har tagits bort.

    Versionen godkänd av NEF styrgrupp.

    3.0

    2012-01-17

    Uppdaterat en hänvisning till ett dokument under punkt 3.

    Versionen godkänd av NEF förvaltningsgrupp

    4.0

    2014-10-13

    Dokumentet har lagts in i en ny mall och hette tidigare "Riktlinjer till systemleverantörer för vårdsystem gällande makuleringsfunktionen". Apotekens Service har ersatts med eHälsomyndigheten. Recepdepån har ersatts med Receptdepå human. Dosrecept finns i Receptdepå human.

    1, Samverkansgruppen NEF har lagts ner, eHälsomyndigheten förvaltar dokumentet.

    2, Förtydligande gällande makulering av dospatienters e-recept.

    3, Uppdaterat hänvisning till dokument och tagit bort hänvisning till dokument som inte förvaltas av eHälsomyndigheten.

    4, Förtydligande angående implementering av orsakskoder.

    5, Förtydligande under punkt 2 (uppdaterat exempel) och 8 (PrescriptionItemId och borttagning av inaktuell information om dospatient).

    ​5.0 ​2016-04-16

    Ny mall. Tydliggjort syfte och målgrupp.

    ​4, Orsakskoderna omformulerade för att överensstämma med XML-specifikationen ”NEF – Specifikation XMLmakulering”.
    5, Omformulering av resultatkod 9.

    ​6.0 ​2021-01-18 ​​Kap 5 Resultatkod 8 Uppdaterat exempel felmeddelande punkt 4 efter release 17.1.13